Othman Mohamed (2000) menyatakan, bimbingan merupakan sebahagian daripada proses menolong. Ia melibatkan usaha memberi arahan secara teratur serta mengandungi maklumat sesuai bagi menentukan agar sesuatu matlamat tercapai oleh orang yang menerimanya. Lazimnya bagi penentuan kebajikan dan perkembangan dirinya.


Prinsip-prinsip bimbingan
1.       Bimbingan adalah untuk semua murid, untuk perkembangan diri mereka.
2.       Fokus utama bimbingan ialah pencegahan masalah sementara ia masih boleh dikawal.
3.       Ia mesti dilakukan secara kolaboratif dengan kakitangan lain di sekolah.
4.       Murid-murid perlu menyertai bimbingan secara sukarela.
5.       Guru bimbingan perlu bertingkah laku prosesional untuk mengelakkan perhubungan tidah sihat.
6.   Perkhidmatan bimbingan merupakan tanggungjawab secara kolektif di antara guru, murid, guru pmbimbing dan sekolah, rakan sebaya dan ibubapa yang berkenaan.

Pendekatan Bimbingan
        Perkembangan Pencegahan Pemulihan Krisis
        Guru Bimbingan dan Kaunseling (B & K)
        Guru yang dilantik sebagai guru bimbingan dan kaunseling di sekolah yang bertanggungjawab menjalankan aktiviti-aktiviti kaunseling.
        Guru ini tidak digelar kaunselor


Comments (0)